Acil Sağlık Hizmetleri.
Acil sağlık hizmetleri farklı bölümlerden oluşmaktadır. Bu bölümleri şu şekilde sıralayabiliriz;
- Hasta Karşılama-Danışma
- Hasta Kayıt
- Triyaj
- Hasta Muayene Odası
- Resüsitasyon Odası
- Müşahede Odaları
- Izolasyon Odası
- Acil Cerrahi Müdahale Odası
- Bekleme Alanı
- Görevli Hekim
- Hemşire Ve Diğer Yardımcı personel odaları
Acil sağlık hizmetleri, belirli bir süreç üzerine çalışır. Bu süreçleri ise şu şekilde ifade edebiliriz;
Hasta Karşılama ve Yönlendirme.
Öncelikle, acil sağlık hizmetleri kapsamında hastaneye gelen kişilerin karşılama ve yönlendirilmesi sağlanır. Bu kısımda görev alan kişiler, hastalara gerekli olan tüm konularda yardım ederler.
Acil Poliklinik Hasta Kabulü.
Acil Sağlık Birimi alanına 112 acil çağrı dahilinde gelen hastalar, direkt olarak sarı alana alınmaktadır. Durumu kritik olanlar ise kırmızı alana alınırlar. Diğer başvurların ise kayıt yaptırmaları için triyaj alanına yönlendirilmeleri sağlanır.
Hastalar, bu alanda doktor tarafından muayene edildikten sonra kendilerine gerekli olan tıbbi müdahaleler de yapılır. Eğer hastaların o esnada herhangi bir yakınları yoksa, işlemleri acil personeli tarafından yürütülür. Yeşil alandaki hastalar, muayeneleri yapıldıktan sonra reçetelerini alırlar. Eğer hastanın genel durumu daha iyi veya ileri teknik müdahaleler gerektiriyorsa, polikliniklere yönlendirilmesi sağlanır.
Sarı alandaki hastaların durumu ise yapılan incelemelerden sonra netlik kazanır. Yani bu değerlendirmeler sonucu hastanın ayakta mı yoksa yatarak mı tedavi olacağı belirlenir. Sonrasında ise alınan karara göre hastaların tedavileri gerçekleştirilir ve taburcu edilir. Sarı alanda yapılan muayeneler sonucunda yatarak tedavi edilmesine karar verilen hastaların beyaz renkli kimlik tanımlayıcı takmaları ve müşahede altına alınmaları gerekir.
Hastalar, acil polikliniklerde tıbbi durumlarına göre servise veya yoğun bakıma da yatırılabilirler. Eğer o hastanede boş yatak yoksa, hasta hemen 112 servisi ile bölgeye en yakın ve uygun olan sağlık merkezine aktarılır.
Triyaj.
Acil sağlık hizmetleri konularından bir diğeri de tiraj uygulamasıdır. Burada hastalara öncelikle renk kodlaması uygulanır. Triyaj uygulaması ise doktor, hemşire ve sağlık memuru tarafından uygulanır. Triyaj uygulaması ve muayene sırasına göre öncelik; kırmızı, sarı ve yeşil renklere göre belirlenmektedir. Renklerin anlamlarını ise şu şekilde ifade edebiliriz;
Yeşil Alan: Kritik bir şekilde yaralanmayan ve tedavisi ayakta gerçekleşebilecek hastaların kabul edildiği alandır. Bu kapsamdaki hastaların yürümesinde ve ihtiyaçlarını da kendilerinin gidermesinde hiçbir sorun yoktur.
Sarı Alan: Bu durumdaki hastalar ise kırmızı alana göre daha hafiftir. Yani hastaların muayene öncesinde biraz da olsa bekletilmesinde herhangi bir sorun yoktur. Yani hasta burada kaza geçirmiş ve hastaneye gelmiş olsa bile, diğer önemli hastalara müdahale sırasında kendisinin bekletilmesi, hayatını kaybetmesine sebep olmayacaktır. Sarı alan hastaları, ayakta muayene edilmezler. Kendileri sedyeye alınırlar ve 60 dakika içerisinde müdahale edilmesi gereken ikinci dereceden hastalar olarak bilinirler.
Kırmızı Alan: En acil olan durumdaki hastalar ise direkt olarak kırmızı alana alınmaktadır. Kritik şekilde yaralanmış, hayati tehlikesi bulunan ve en kısa sürede tedavi edilmesi gereken hastalardır. Birincil dereceden acil hastalar olarak tanımlandıkları için doktorlar da o an direkt olarak kendileriyle meşgul olurlar. Ayrıca kırmızı alan hastalarının hastaneye getirilme durumlarında, herhangi bir kayıt işleminin gerçekleştirilmesi de beklenmez. Yani hastalar hastane içine girdiklerinde direkt olarak tedavi altına alınırlar. Gerekli müdahalelerin ardından da hastaların kayıtları yapılarak sonrasında ise tedavi sürecine aşamalı olarak devam edilir.
Ayrıca acil sisteme başvuran tüm hastaların triyaj işlemlerinin en kısa sürede tamamlanması gerekir. Bu sayede hastaların tıbbi durumlarına göre tanı ve tedavilerine başlama sürecinde ekstra kolaylıklar elde edilir.